Autor projektu: Małgorzata Profic
Cele główne projektu ustalone metodą SMART:
- Dowiemy się, jakie są zagrożenia związane z rosnąca liczbą odpadów plastikowych i jaki to ma związek z matematyką.
- Ograniczymy zużycie plastiku w życiu naszych przedszkolaków i ich rodzin.
- Zintegrujemy lokalne środowisko w celu działania na rzecz ochrony środowiska.
Odbiorcy projektu: Dzieci 3-4 letnie – Grupa Żabki.
Kwota dofinansowania: 3070 zł
Projekt finansowany ze środków Fundacji mBank w ramach dotacji „Matematyka na zielono”. Bezpośrednim źródłem inspiracji do napisania projektu była wydana przez Fundację mBank książka pt. „Matematyka na zielono”, którą dzieci wraz z realizatorami projektu otrzymali bezpłatnie.
Bezpłatny ebook można pobrać tutaj:
Plakat promocyjny:
Przedszkole odgrywa znaczącą rolę w rozbudowywaniu matematycznej sfery pojęciowej dziecka. Edukacja matematyczna musi być połączona z kształtowaniem odporności emocjonalnej, ćwiczeniami pewnych umiejętności matematycznych oraz z intensywnym rozwojem. Zajęcia prowadzone są w oparciu o Dziecięcą matematykę wg Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej.
Dzieci trzyletnie nabywają w przedszkolu umiejętność posługiwania się określeniami położenia przedmiotów w przestrzeni, kierunku (w przód, w tył, do góry, w dół), przyswajają określenia czasu (długo-krótko), podejmują próby klasyfikowania przedmiotów oraz gromadzą przedmioty mające wybraną wspólną cechę (wielkość, kształt, kolor, przeznaczenie), porównują liczebność zbiorów (dużo – mało, tyle samo), oraz posługują się liczebnikami: jeden i dwa . Dzieci czteroletnie rozróżniają, porównują i nazywają położenie przedmiotów w przestrzeni, kierunek i długość, przyswajają określenia czasu, klasyfikują przedmioty, porównują liczebność (równo, mniej, więcej), posługują się liczebnikami głównymi (jeden, dwa, trzy, cztery).
„Stworzyłam program kreatywnego nauczania matematyki, wprowadzając jednocześnie naszych najmłodszych podopiecznych w świat ekologii, ze szczególnym naciskiem na tematykę plastiku i jego ograniczanie w naszym życiu” – podkreśla autorka projektu, Małgorzata Profic.
Zaplanowane działania w ramach projektu
- Warsztaty ekologiczno-matematyczne dla rodziców. Dodatkowo przewidziane są liczne warsztaty dla dzieci przeprowadzone przez edukatora ds. ekologii.
- Przygotowanie broszur w pliku PDF, informacji na stronie.
- Przygotowanie i zakup eko pomocy do zajęć (z pominięciem plastiku, głównie drewnianych lub naturalnych wraz z dziećmi).
- „Klasyfikowanie, o przyrodę dbanie” – Przygotowanie koszów na odpady – wykorzystanie 3 pojemników, malowanie przez dzieci pojemników na właściwe kolory. Klasyfikacja odpadów, przyporządkowanie śmieci, kodowanie, nauka rytmów.
- „Ile ważą śmieci w naszej sali?”- eksperyment -sprawdzamy, ile ważą nasze śmieci, oceniamy efekty wprowadzenia właściwych, ekologicznych nawyków po tygodniu oraz miesiącu. Wykorzystanie materiałów z recyklingu do stworzenia własnej wagi szalunkowej.
- Zakup bidonów personalizowanych dla dzieci.
- „Nakrętki mają sens, więc ponownie wykorzystaj je” -zajęcia edukacyjne, przeliczanie elementów, układanie figur, przekazanie nakrętek- zbiórka charytatywna.
- Warsztaty z Kołem Gospodyń Wiejskich- wykonanie projektu eko torby na zakupy.
- Konkurs „Moja matematyczna pomoc z recyklingu” – wykorzystanie głownie elementów plastikowych z recyklingu.
- Opracowanie certyfikatów udziału w projekcie. Przygotowanie sprawozdania z realizacji projektu, ankiety.
Opisane działania w ramach projektu
Luty 2023 r.
Miło nam poinformować, że nasz projekt „Żegnamy plastiki,otwieramy drzwi do matematyki” został wybrany przez kapitulę Fundacji @mbank – Otrzymamy 3070 zł na realizacje projektu matematyczno-ekologicznego. Dzieci z Grupy Żabki wraz z koordynatorem projektu Panią Małgorzatą Profic będą miały okazje przekonać się, że matematyka to ważna dziedzina nauki, która ma swoje zastosowanie również w życiu codziennym. W ramach projektu planuje się m.in: przeprowadzenie warsztatów dla rodziców czy zakup pomocy dydaktycznych, gier oraz personalizowanych bidonów wielorazowego użytku dla każdego dziecka. Wszystkim działaniom towarzyszyć będą interesujące zajęcia edukacyjne np. Ile ważą śmieci w naszej sali, Matematyczne klasyfikowanie odpadów, kodowanie z robotem Photon czy warsztaty plastyczne przygotowane wspólnie z @Kolem Sołectwo Zasań oraz Koło Gospodyń i Gospodarzy w Zasani. Zwieńczeniem naszych działań będzie organizacja konkursu „Moja matematyczna pomoc z recyklingu”.
Rozpoczęliśmy pierwsze działania w ramach projektu „Żegnamy plastiki, otwieramy drzwi do matematyki”. Rodzice uczestniczyli w prelekcji dotyczącej planów i wyzwań związanych z realizacją projektu, a następnie z jego założeniami zostały zapoznane dzieci, które otrzymały bezpłatną publikację Matematyka na zielono. Rozpoczęliśmy projekt od nauki rytmów. Matematyka wypełniona jest rytmami. Warto więc zająć się kształtowaniem dziecięcej zdolności do dostrzegania regularności rytmicznych. Łatwiej będzie dziecku zrozumieć świat, w którym żyje, a także uczyć się matematyki.
Dzieci pokochały kodowanie z robotem Photon @photonrobot. Photon to interaktywny robot edukacyjny, który poprzez aplikację mobilną oraz powiązane z nią doświadczenia i eksperymenty wprowadza dzieci w świat nowych technologii. Wspiera w rozwoju podstawowych umiejętności naszych czasów.
Przedszkolaki najlepiej przyswajają wiedzę wtedy, gdy zupełnie nie wiedzą o tym, że się uczą.
31.03.2023 r.
Za nami kolejne działania w ramach projektu „Żegnamy plastiki, otwieramy drzwi do matematyki”. Tym razem towarzyszyła nam matematyczna klasyfikacja- umiejętność logicznego porządkowania określonych elementów z uwzględnieniem jakiegoś kryterium. Jest to jedna z ważnych umiejętności logicznego myślenia, która kształtuje się u dzieci już w wieku przedszkolnym. Proste klasyfikacje przeprowadzane przez dzieci na obrazkach, czy innych elementach do manipulacji są podstawą dla późniejszego rozumienia klasyfikacji np. liczb naturalnych, całkowitych, parzystych – nieparzystych, podzielnych, figur geometrycznych itd. Dzieci uczestniczyły w zajęciach edukacyjnych, samodzielnie wykonały 3 kosze na odpady, a na koniec uczestniczyły w „odpadowym” torze przeszkód.
14.04
Nakrętki mają sens, więc ponownie wykorzystaj je – takie hasło towarzyszyło naszym przedszkolakom podczas realizacji kolejnego zadania w ramach projektu „Żegnamy plastiki -otwieramy drzwi do matematyki”. Dzieci dokonywały klasyfikacji nakrętek, sortowały je, układały z nich figury geometryczne, grały w memory czy odtwarzały układanki lewopółkulowe. Towarzyszyły nam również podczas zabaw z cyfrą 7. Na koniec przesypaliśmy nakrętki do naszego szkolnego serduszka – dzięki zaangażowaniu całej społeczności szkolnej kolejne środki zostaną wkrótce przekazane na konto Hani Grzechackiej.
W punktach skupu płaci się za czysty polimer PET (polietylen), z którego są wykonane nakrętki. Jest to innego rodzaju tworzywo sztuczne niż butelka, którą domyka nakrętka. Jego recykling jest znacznie łatwiejszy niż recykling butelek. Czysty polietylen, zamieniony w granulat, daje się od razu przetwarzać na kolejne zakrętki, plastikowe opakowania czy rury PCW, a nawet na obudowy komputerów.
Jest też druga korzyść, która pojawia się mimochodem: butelkę czy inne opakowanie bez zakrętki łatwo jest zgnieść, a tym samym objętość odpadów się zmniejsza. Opakowanie z zakrętką, niezgniecione, zajmuje bardzo dużo miejsca w drodze do miejsca recyklingu.
26.04.2023 r.
Tym razem podczas naszych projektowych zadań w ramach autorskiego projektu „Żegnamy plastiki, otwieramy drzwi do matematyki” skupiliśmy się na pomiarze ciężaru. Ten obszar edukacji matematycznej w Dziecięcej Matematyce® jest niezwykle istotny i także młodsze przedszkolaki mogą oswajać się z czynnością ważenia przedmiotów podczas zabaw, np. w kącikach tematycznych. Dzieci miały okazję przetestować swoje umiejętności, dzięki zakupionej drewnianej wadze, która zagościła w naszej sali.
Przeprowadziliśmy eksperyment, ile śmieci wytwarzamy w naszej sali. Zakupione w ramach projektu bidony, pozwolą ograniczyć ilość kupowanych butelek plastikowych, które stanowiły większość śmieci w naszym koszu.
Właśnie w ten sposób dzieci dostrzegą, że nabywana wiedza jest ściśle powiązana z ży- ciowymi umiejętnościami. Pomiar ciężaru wiąże się również z zapoznaniem dzieci z narzędziami używanymi do ważenia (a więc z różnymi rodzajami wag), a także z jednostkami tego pomiaru.
Dzięki przeprowadzonym zajęciom nauczyliśmy się wnioskować na podstawie obserwacji, co jest lżejsze, a co cięższe; dzieci starały się „oderwać” cechy wielkości przedmiotu od ciężaru (to, co małe może być cięższe niż to, co większe) oraz zrozumieć stałość wnioskowania o ciężarze.
Konieczne było również skonstruowanie wagi według koncepcji zawartej w Dziecięcej Matematyce®.
W ramach Obchodów Dnia Ziemi uczestniczyliśmy w akademii na ten temat – powtórzyliśmy wiadomości dotyczącej segregacji odpadów.
Warsztaty z Kołem Gospodyń – wykonanie toreb ekologicznych na zakupy jako prezent dla mam.
Bardzo inspirujące, pełne wrażeń zajęcia.
Do udziału w projekcie zaprosiliśmy również Koło Gospodyń i Gospodarzy w Zasani. wspólnie wykonaliśmy eko torby, które dzieci ozdobiły wg własnego pomysłu.
To idealny moment na integrację społeczności lokalnej i wspólnej edukacji ekologicznej, mając świadomość ilości kupowanych foliowych toreb przez każdego nas.
Wręczenie nagród podczas PIkniku rodzinnego.
W konkursie wzięło udział 13 dzieci z Grupy Żabki, którzy wykonali m.in: matematyczny box, liczmany, karty do nauki pisania cyfr, gry matematyczne, dopasowanki matematyczne, domino, tabliczkę mnożenia, kostkę do gry czy nawet strażacki wóz matematyczny. Dzięki wspólnej pracy dzieci i rodziców powstały kreatywne pomoce dydaktyczne, z których będą korzystać dzieci w przedszkolu.
Wyniki konkursu Matematyczna pomoc z recyklingu organizowanego w ramach projektu „Żegnamy plastiki, otwieramy drzwi do matematyki”
Nagroda specjalna – Ksawery Mochel
I miejsce: Anna Jamróz
II miejsce: Wojciech Uczniak, Wojciech Staniek, Julia Górka
III miejsce: Milena Kania, Aniela Czarnota, Zuzanna Skałka
Wyróżnienia:
Igor Cienkosz, Ada Zabłocka, Hanna Kaźmierska, Weronika Ruman, Radosław Kalisz