Debata szkolna

Debata szkolna

4 MARCA 2024 R. – GODZ:11:00

Tytuł debaty: Czy gotówka może pójść w zapomnienie?
Obrót gotówkowy i bezgotówkowy w świetle bezpieczeństwa naszych finansów.

Link Facebook: 

https://www.facebook.com/share/p/WCgqjjmYuaE9ZopH/?mibextid=WC7FNe


Debata dotycząca roli gotówki w obrocie finansowym stanowiła punkt kulminacyjny IV Edycji Projektu Narodowego Banku Polskiego, zatytułowanego „Polski złoty w obiegu od 100 lat – NBP i jego funkcja emisyjna”. Debata odbyła się 4 marca br. w budynku naszej szkoły. Do udziału w wysłuchaniu debaty zaprosiliśmy wszystkie klasy szkolne, ekspertów, nauczycieli i pracowników szkoły oraz przedstawicieli Koła Gospodyń i Gospodarzy w Zasani. Uczniowie przez wiele tygodni przygotowywali się do odbycia debaty. Uczestnicy debaty reprezentowali dwie drużyny, jedną opowiadającą się za obrotem gotówkowym, a drugą za obrotem bezgotówkowym. Drużyna opowiadająca się za płatnościami gotówkowymi podkreślała aspekty anonimowości, wolności oraz bezpieczeństwa związane z korzystaniem z gotówki. Wskazywali również na możliwe zagrożenia związane z płatnościami bezgotówkowymi, takie jak cyberataki czy awarie systemów teleinformatycznych. Ponadto argumentowali, że płatności gotówkowe są powszechne i wygodne dla osób starszych lub niekorzystających z usług bankowych. Z kolei drużyna opowiadająca się za płatnościami bezgotówkowymi argumentowała, że płatności elektroniczne są wygodniejsze, bezpieczniejsze i bardziej efektywne pod względem kosztów dla gospodarki. Wskazywali również na rosnącą popularność płatności bezgotówkowych na świecie oraz możliwość skutecznego zarządzania budżetem dzięki elektronicznym narzędziom.
Argumenty za transakcjami gotówkowymi:
-Anonimowość płatności gotówkowych, która daje poczucie prywatności i niezidentyfikowania;
-Wartość wolności związaną z używaniem gotówki;
-Bezpieczeństwo w sytuacjach ryzykownych, szczególnie przy dużych transakcjach;
-Łatwość zarządzania budżetem domowym poprzez korzystanie z gotówki;
-Preferencje konsumentów, zwłaszcza osób starszych, które czują się bezpieczniej korzystając z gotówki;
-Ograniczone zagrożenia związane z fałszerstwem i cyberprzestępczością;
Argumenty za transakcjami bezgotówkowymi:
-Wygoda płatności bezgotówkowych i brak konieczności noszenia gotówki;
-Bezpieczeństwo fizyczne i higieniczne płatności elektronicznych, zwłaszcza w kontekście pandemii;
-Możliwość monitorowania i zarządzania budżetem za pomocą elektronicznych narzędzi;
-Dostępność płatności bezgotówkowych w różnych sytuacjach, w tym tym również w sklepach internetowych;
-Ograniczenie kosztów i zagrożeń związanych z obsługą gotówki, takich jak koszty produkcji, przechowywania i zabezpieczania przed fałszerstwem;
-Możliwość szybkiej identyfikacji fałszywych pieniędzy oraz monitorowania transakcji w celu zapobiegania oszustwom.
Na debatę zostali zaproszeni eksperci: dr Andrzej Kobiałka, Doktor nauk społecznych, adiunkt w Instytucie Zarządzania i Spraw Społecznych Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Prowadzi badania z zakresu bezpieczeństwa społecznego, zagrożeń w środowiskach lokalnych, profilaktyki społecznej oraz świadomości problematyki społecznej świata realnego i wirtualnego. Przybliżył on zebranym gościom zalety i wady systemu bezgotówkowego. Zwrócił również uwagę na niebezpieczeństwa związane z utratą kontroli nad finansami w przypadku nadmiernego polegania na jednej formie płatności. Wreszcie, poruszył kwestię potrzeby edukacji społeczeństwa w zakresie bezpiecznego korzystania z różnych metod płatności, aby minimalizować ryzyko i zwiększyć świadomość wśród konsumentów. Oficer Dawid Wietrzyk, rzecznik prasowy Komendy Powiatowej Policji w Myślenicach przedstawił m.in: rolę NBP, w jaki sposób zabezpieczane są polskie banknoty, czy często dochodzi do wprowadzania fałszywych pieniędzy do obrotu, jak działać w razie wykrycia fałszywego pieniądza oraz czy może spotkać nas kara , jeśli nieświadomie wprowadzimy fałszywy banknot do obiegu. Podczas debaty eksperci wskazywali na różnorodne aspekty obu form płatności, uwzględniając zarówno korzyści, jak i ryzyka z nimi związane. Wskazywali na konieczność uwzględnienia potrzeb różnych grup społecznych oraz zachowania równowagi pomiędzy korzystaniem z gotówki a rozwojem nowoczesnych technologii finansowych.
W czasie debaty swoje zdanie przedstawiła również sołtys wsi, jednocześnie przewodnicząca Koła Gospodyń i Gospodarzy w Zasani. W swoim przemówieniu przed publicznością, podkreśliła znaczenie elastycznego podejścia do sposobów płacenia, zamiast skupiania się na wyborze między gotówką a płatnościami online. Wskazała na zalety obu form płatności oraz konieczność dostosowania się do zmieniających się warunków, zwłaszcza w kontekście starszego pokolenia. Wezwała społeczność naszej małej miejscowości do wspierania się nawzajem w nauce korzystania z nowych technologii, jednocześnie szanując tradycyjne metody płatności dla tych, którzy nadal preferują gotówkę. Wyraziła nadzieję, że otwartość na zmiany i gotowość do uczenia się pozwolą nam stworzyć harmonijną równowagę pomiędzy korzystaniem z gotówki a płatnościami online, zapewniając sobie wygodę, bezpieczeństwo i komfort w codziennym życiu.
Uczniowie zaangażowani w debatę na temat roli gotówki w obrocie finansowym mieli szansę zgłębić i przedstawić różnorodne perspektywy na ten temat. Poprzez przygotowanie się do debaty, musieli zgromadzić i zanalizować informacje związane z płatnościami gotówkowymi i bezgotówkowymi, co zwiększyło ich zrozumienie tego zagadnienia. W trakcie debaty, uczniowie mieli możliwość wyrażenia swoich opinii i argumentowania swoich poglądów przed publicznością, co rozwijało ich umiejętności retoryczne oraz zdolność przekonywania innych. Współpraca w zespołach debatujących pozwoliła im także na rozwijanie umiejętności pracy zespołowej, negocjacji i kompromisów. Przygotowanie i udział w debacie z udziałem ekspertów z dziedziny finansów oraz przedstawicieli społeczności lokalnej zapewniło uczniom dostęp do wiedzy i perspektyw, których być może nie mieliby szansy zdobyć w standardowych lekcjach. Po odbyciu debaty mieli jeszcze możliwość zadawania pytań ekspertom, co mogło poszerzyć ich horyzonty i zainspirować do dalszego zgłębiania tematu. Ogólnie rzecz biorąc, uczestnictwo w debacie na temat płatności gotówkowych i bezgotówkowych przyniosło uczniom szereg korzyści, w tym rozwój umiejętności analitycznych, retorycznych i współpracy zespołowej, oraz dostęp do eksperckiej wiedzy i perspektyw, które mogą być wartościowe dla ich dalszego rozwoju osobistego i zawodowego. Podsumowując, debata ukazała kompleksowość tematu płatności gotówkowych i bezgotówkowych oraz potrzebę uwzględnienia różnych czynników, takich jak wygoda, bezpieczeństwo, efektywność kosztowa oraz potrzeby różnych grup społecznych. Ostatecznie, brak jednoznacznej odpowiedzi na pytanie o przyszłość gotówki w obiegu finansowym wskazuje na konieczność dalszej dyskusji i analizy tego zagadnienia.