Innowacje pedagogiczne

Innowacje pedagogiczne i programy realizowane w Grupie Żabki:

English grammar for kids

„Zabawy z językiem angielskim”– Program zajęć dodatkowych prowadzonych w ramach autorskiej innowacji pedagogicznej nauczania języka angielskiego. Koordynator programu: Małgorzata Profic.

Program skierowany jest do grupy „Żabki” (dzieci 3-letnie i 4-letnie), które rozpoczynają swoją przygodę z językiem angielskim. Ze względu na fakt, że celem nauki dzieci w wieku przedszkolnym jest wzbudzenie w nich chęci do nauki języka obcego treści nauczania zostały podzielone na tematy bliskie każdemu dziecku. Zgodnie z ogólnoświatowymi tendencjami również w Polsce wiek rozpoczęcia nauki języka angielskiego jest sukcesywnie obniżany. Nauczanie języka obcego w grupach przedszkolnych jest coraz bardziej popularne. Efekty doświadczeń innych krajów w dziedzinie wczesnego nauczania języków obcych są bardzo zachęcające i warte naśladowania. Celem programu jest przede wszystkim oswojenie i osłuchanie dzieci z brzmieniem, oraz  strukturą języka angielskiego, a także przygotowanie dzieci do dalszej nauki języka na kolejnych szczeblach edukacji.

SAMOGŁOSKI Układanka

Grafika: www.juniora.pl

Zabawy i ćwiczenia logopedyczne z elementami symultaniczno-sekwencyjnej metody czytania jako sposób wspierania rozwoju mowy u dzieci w wieku 3 i 4 lat.
Program będzie realizowany w grupie „Żabki”.
Koordynator innowacji pedagogicznej: Magdalena Hujdus, Anna Zabłocka
Innowacja pedagogiczna została stworzona w trosce o prawidłowy rozwój społeczny, intelektualny
i emocjonalny dzieci w wieku przedszkolnym. Mowa w dużej mierze wpływa na całokształt rozwoju dziecka. Daje możliwość precyzyjnej komunikacji, stanowi narzędzie w zdobywaniu informacji oraz pozwala na wyrażanie swoich myśli i uczuć. Celem innowacji będzie m. in. usprawnienie motoryki narządów artykulacyjnych dziecka, poznanie samogłosek ustnych w obrazie, dźwięku i ruchu oraz wywołanie prawidłowej artykulacji głosek. Ćwiczenia i zabawy będą dostosowane tematycznie do aktualnie realizowanego programu przedszkolnego. Realizację zamierzonych celów umożliwi stosowanie metod wspierających całościowy rozwój dziecka, w tym rozwój mowy poprzez wykorzystanie elementów Metody Krakowskiej, zwłaszcza symultaniczno- sekwencyjnej nauki czytania według profesor Jagody Cieszyńskiej.

Innowacja pedagogiczna „Matematyka na start” –

Dziecięca matematyka | NicNudnego, Zajęcia dodatkowe, Urodziny

Adresatami innowacji są dzieci uczęszczające do grupy Żabki (3- 4 letnie). Zajęcia innowacyjne odbywać się będą raz w tygodniu w ramach realizacji zadań zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.

Edyta Gruszczyk-Kolczyńska słusznie zauważyła, że w edukacji matematycznej przedszkolaków najważniejsze są osobiste doświadczenia dziecka. Dzięki wprowadzeniu innowacji pedagogicznej „Matematyka na start” przedszkolaki uczestniczyć będą w szeregu działań matematycznych połączonych z innymi sferami aktywności, takimi jak zabawa, muzyka, integracja z tekstami literackim, poznawanie świata przyrody czy gier planszowych. Innowację tą charakteryzuje to, że to dziecko odgrywa czynną rolę w realizacji określonych zadań, jest aktywniejsze od nauczyciela. Ma możliwość doświadczania, poszukiwania i wnioskowania. Sposoby działania zawarte w programie pomogą pogłębić zainteresowanie tematem, pozwolą przyswajać bez trudu nową wiedzę i umiejętności, a także rozwijać własne pomysły. Dzięki wprowadzeniu zaplanowanych działań stworzymy dzieciom możliwość nauki poprzez zabawę oraz zaprzyjaźnienia się z „królową wszystkich nauk”.

Innowacja „Matematyka na start”  opiera się na założeniu nauki poprzez zabawę, doświadczenia, eksperymenty i działanie za pomocą konkretów i praktycznych ćwiczeń. Podstawą będą zabawy matematyczne, tak ważne w edukacji przedszkolnej. Stworzą one możliwość:

  •  integracji grupy,
  •  brak rywalizacji między uczestnikami grupy
  • swobodne wypowiedzi bez obawy przed ośmieszeniem lub ocenianiem,
  • dzieci staną się bardziej twórczy, aktywni, komunikatywni,
  • rozwój percepcji słuchowej, wzrokowej oraz ruchowej,
  • wzrośnie poziom tolerancji, akceptacji siebie i innych,
  • pogłębi się integracja z rodzicami i nauczycielem.