sty

„Poznaj Polskę”

W ramach przedsięwzięcia MEN w dniach 08-10 grudnia 2021 roku uczniowie klas IV – VIII naszej szkoły  wraz z opiekunkami  uczestniczyli w trzydniowej wycieczce do Warszawy. Grupa liczyła 41 uczniów oraz pięcioro opiekunów. Wcześnie rano, bo o 5.00 zebraliśmy się przed szkołą, by wyruszyć w kilkugodzinną podróż autokarową do naszej stolicy.

Zwiedzanie Warszawy rozpoczęliśmy od Cmentarza Powstańców Warszawy oraz Pomnika „Polegli – Niepokonani”. Następnie udaliśmy się na Cmentarz Powązkowski, gdzie wśród pochowanych ok. 1 miliona osób  znajduje się wiele znanych i zasłużonych osób, w tym żołnierze powstań narodowych od insurekcji kościuszkowskiej do powstania warszawskiego, działacze niepodległościowi, wybitni pisarze, poeci, uczeni, artyści, myśliciele, lekarze, prawnicy, politycy, sportowcy, duchowni. Część z nich spoczęła w założonej w 1925 Alei Zasłużonych. Po 1945 roku w budynku katakumb zorganizowano mauzoleum, gdzie złożono prochy zamordowanych w obozach koncentracyjnych. Spacerując po Placu Piłsudskiego widzieliśmy zmianę wart przy Grobie Nieznanego Żołnierza oraz Pałac Prezydencki. Pod koniec pierwszego dnia z okien autokaru zobaczyliśmy znane obiekty: fragment autentycznego muru Getta Warszawskiego, Stadion Narodowy,    Pałac Kultury i Nauki, Warszawską Syrenkę, kompleks budynków Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej, przejeżdżaliśmy Traktem Królewskim, m.in. Alejami Ujazdowskimi.

Kolejnym etapem wycieczki była wizyta na Starym Mieście, gdzie mieści się Bazylika archikatedralna św. Jana Chrzciciela. Następnie udaliśmy się na Rynek Starego Miasta, gdzie na środku placu stoi pomnik Warszawskiej Syrenki. Podziwialiśmy Kolumnę Zygmunta III Wazy oraz Zamek Królewski – piękno budynku i jego wnętrza.  Następnie udaliśmy się do Centrum Nauki Kopernik, gdzie przez kilka godzin uczniowie zaspokajali swoje zainteresowania zjawiskami zachodzącymi w otaczającym świecie, kształtowali ciekawość poznawczą. Na wystawie czasowej każdy z bliska mógł przyjrzeć się maszynom, poznać ich budowę, historię, kontekst naukowy i społeczny. Uczniowie samodzielnie wypróbowali najnowocześniejsze jednoślady oraz kolekcję historycznych modeli interaktywnych, a na patio przetestowali swoje rowerowe umiejętności. W przestrzeni warsztatowej Kopernika, w atmosferze doskonałej zabawy, zmierzyli się z wyzwaniami inżynieryjnymi, konstruktorskimi i logicznymi. Do realizacji zadań służyły wyłącznie proste materiały i przedmioty codziennego użytku. W Strefie Eksperymentowania, czyli stałej przestrzeni ekspozycyjnej, uczniowie oddali się swobodnej eksploracji i odkrywaniu. Obserwowali tu wiele występujących w naturze zjawisk i dowiedzieli się, jaki wpływ na przyrodę ma działalność człowieka. Następnie zwiedziliśmy Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Stefana Wyszyńskiego na warszawskim Wilanowie. Dopełnieniem dnia był spacer po Królewskich Ogrodach Świateł przy pałacu w Wilanowie.  To wystawa plenerowa, w której tysiące kolorowych diod ułożono w finezyjne kształty.

Ostatni dzień wycieczki obfitował w piesze zwiedzanie Warszawy. Rozpoczęliśmy od spaceru po ogrodach Biblioteki Uniwersyteckiej i wysłuchania opowiadania przewodnika na temat historii powstania ogrodów i możliwości wykorzystania ich przez czytelników. Następnie przez kilka godzin zwiedzaliśmy  Muzeum Powstania Warszawskiego, a potem udaliśmy się na spacer po Łazienkach Królewskich – zwiedzaliśmy z zewnątrz kompleks pałacowy: Belweder, Stara Pomarańczarnia, Pałac Myśliwiecki, Teatr na Wyspie. W godzinach popołudniowych wyruszyliśmy w drogę powrotną. W każdym z tych miejsc towarzyszył nam i przekazywał dużą dawkę informacji przewodnik.

Uważamy, że wycieczka była bardzo udana. Zobaczyliśmy wiele interesujących i znanych miejsc. Panowała miła atmosfera. Zrobiliśmy sporo pamiątkowych zdjęć. Pomimo zmęczenia oraz oszołomienia natłokiem wrażeń byliśmy zadowoleni.

Więcej foto w galerii szkoły