Warsztat uczniowski

Temat warsztatu:

Polski złoty – jak dobrze go znasz?
Warsztat uczniowski dla klas 1-4. 

Facebook: https://www.facebook.com/share/p/LgFFnPiNhCe4gRq3/?mibextid=WC7FNe


Warsztat uczniowski, który odbył się w ramach projektu Złote Szkoły NBP, był nie tylko edukacyjnym doświadczeniem, ale również fascynującą podróżą przez historię pieniądza oraz funkcjonowanie systemu finansowego. Uczestnicy warsztatu, obejmujący uczniów klas I-IV zostali zaangażowani w interaktywną prezentację, gdzie przedstawiono im rolę pieniądza w życiu codziennym oraz jego ewolucję na przestrzeni czasu. Scenariusz przedstawienia wprowadził ich do świata rodziny Nowaków, gdzie w ciekawy sposób, poprzez dialogi i reakcje bohaterów, omówiono historię pieniądza, jego funkcje oraz znaczenie w społeczeństwie.


Dzięki zaangażowaniu członków drużyny i interakcji z bohaterami scenariusza, uczestnicy mogli zdobyć wiedzę na temat różnych form płatności stosowanych w przeszłości, począwszy od handlu wymiennego aż po współczesne technologie płatnicze. Dodatkowo, dowiedzieli się o procesie produkcji pieniądza, jego zabezpieczeniach przed fałszerstwem oraz roli Narodowego Banku Polskiego w gospodarce. Po zakończeniu prezentacji, uczestnicy mieli możliwość sprawdzenia swojej wiedzy poprzez quiz, który mógł być świetną okazją do utrwalenia zdobytej wiedzy oraz zabawnym sposobem na podsumowanie warsztatu. Wartość dodana tego warsztatu była ogromna. Uczestnicy nie tylko zdobyli wiedzę na temat historii i funkcjonowania pieniądza, ale także rozwijali umiejętności społeczne poprzez aktywne uczestnictwo w prezentacji oraz interakcję z innymi uczniami i prowadzącymi. Dodatkowo, warsztat mógł rozbudzić w nich zainteresowanie historią, ekonomią oraz zachęcić do refleksji nad rolą pieniądza w życiu społecznym. Dla wielu uczestników spektaklu, quiz stanowił także okazję do przetestowania swojej wiedzy na temat polskiego złotego oraz zrozumienia jego roli w codziennych transakcjach oraz znaczenia dla stabilności gospodarki.
Dopełnieniem spektaklu była przeprowadzone warsztaty w klasach jw. pod nazwą „Poznajemy świat polskiego pieniądza z Robotem Photon”. Cała lekcja była pełna interakcji, angażując uczniów od samego początku. Członkowie drużyny rozpoczęli od serdecznego powitania, co od razu ustanowiło pozytywny nastrój. Następnie uczniowie prowadzący zajęcia przystąpili do prezentacji o Narodowym Banku Polskim oraz funkcji pieniądza. Dzieci z zaciekawieniem słuchały, jakie zadania pełni ten instytut i jaką rolę odgrywa pieniądz w naszym życiu codziennym. Do tej pory ta tematyka była im nieznana (drużyna wcześniej rozmawiała z uczniami, jakie treści chcieliby się dowiedzieć podczas przeprowadzonej przez nich lekcji).
Kolejnym krokiem było interaktywne poznanie banknotów i monet, gdzie wykorzystano robot Photon. To było prawdziwe ożywienie lekcji! Uczniowie mogli w bezpośredni sposób zapoznać się z różnymi nominałami, ich wartościami, symbolami i cechami charakterystycznymi. Robot Photon świetnie sprawdził się jako narzędzie edukacyjne, wzbudzając zachwyt uczestników. Uczniowie chętnie słuchali ciekawostek historycznych przedstawianych przez członka drużyny – Szymona Kalisza.


Następnie przyszedł czas na dyskusję na temat korzyści z oszczędzania. Dzieci dzieliły się swoimi pomysłami i refleksjami na temat tego, co dla nich oznacza oszczędzanie i jakie cele chciałyby osiągnąć poprzez gromadzenie pieniędzy. Kolejnym punktem programu była twórcza część zajęć, podczas której dzieci miały możliwość stworzenia swoich własnych skarbonek w duchu zero waste. Wykorzystując słoiki i różnorodne materiały, dzieci ozdabiały skarbonki w sposób kreatywny i przyjazny dla środowiska.
W stworzeniu unikalnych skarbonek pomagali im członkowie drużyny. Po wykonaniu skarbonek, każde dziecko miało okazję zaprezentować swoją pracę przed grupą, opowiadając, co chce w niej oszczędzać. To było piękne i inspirujące doświadczenie, widzieć zaangażowanie i kreatywność uczestników.
Na zakończenie zajęć, uczniowie prowadzący podsumowali lekcję, podkreślając znaczenie oszczędzania i zachęcając do kontynuowania nauki na ten temat. Atmosfera była naprawdę pozytywna, a dzieci opuszczały salę lekcyjną z uśmiechem na twarzy i swoimi własnymi, pięknie ozdobionymi skarbonkami. Uczniowie podczas przerw z zaangażowaniem opowiadali o przeprowadzonych zajęciach, chętnie korzystają z wykonanych skarbonek przez siebie w swoich domach (czasem przynosząc je również do szkoły).
Cała lekcja była pełna zaangażowania i interakcji, a wykorzystanie robota Photon sprawiło, że temat pieniądza stał się dla uczniów jeszcze bardziej przystępny i atrakcyjny. Uczniowie z pewnością zyskali nową wiedzę na temat funkcjonowania Narodowego Banku Polskiego, funkcji pieniądza oraz korzyści z oszczędzania. Dodatkowo, zdobyli umiejętność tworzenia skarbonek w duchu zero waste, co uczyło ich odpowiedzialności za środowisko i kreatywnego wykorzystywania dostępnych zasobów.
W rezultacie, warsztat uczniowski nie tylko dostarczył uczestnikom interesujących informacji, ale także zainspirował ich do dalszego zgłębiania tematu pieniądza i systemu finansowego, co może przyczynić się do ich lepszego zrozumienia funkcjonowania świata wokół nich.